Comprem diaris o productes?

Que el món del periodisme està en crisi és un fet irrenunciable. Les ventes de diaris han patit una baixada molt important, i com que els grans grups de comunicació que governen els diaris tenen problemes econòmics, tot plegat fa concebre una situació molt complicada.

Amb tot això, la promoció de productes sembla ser una salvació per a molts rotatius impresos. Cada cop es promocionen productes més atractius, que fan que el públic vulgui comprar-se el diari -sense cap intenció de llegir-se’l detingudament- només per aconseguir el producte anunciat. I faig referència a que són atractius, perquè hi ha molts relacionats amb l’electrònica d’última generació. Des de càmeres digitals, reproductors DVD, reproductors MP3, televisors i qualsevol producte que atragui l’atenció del consumidor, i a un preu raonable, sempre tenint en compte que has de comprar el diari durant uns dies específics per a aconseguir els anomenats cupons.

Aquest fet dóna pas a fer una reflexió molt seriosa. Des del punt de vista comercial i econòmic, si definim el periodisme com una empresa globalitzada, s’ha de valorar positivament aquesta promoció de productes per a poder incentivar la venta de diaris. Si augmenten les ventes, augmenten els ingressos, i l’empresa funciona.

Però, d’altra banda, com a periodistes hem de fer la segona reflexió, la qual va dirigida al que veníem comentant abans, sobre que molta gent no té l’interés de llegir el diari, sinó d’adquirir a curt termini el producte anunciat. Tot això comporta la pèrdua de seriositat i dignitat de la premsa, i més en concret del periodisme. El més trist és que tots els diaris han incorporat aquesta política, des del més seriós fins al més popular i sensacionalista. La figura del periodista, un cop més torna a ser malmesa i la nostra dignitat torna a caure al terra. El teu treball queda en un segon terme.

Amb tot, tornem a la conclusió que el periodisme està perdent l’essència dels seus valors principals, i l’aspecte econòmic prima més que la pròpia dignitat d’aquesta professió. Caldrà veure si la fi de la crisi i la revolució tecnològica fan portar al periodisme a una nova fase. No obstant, els seus valors hauran de ser els mateixos, perquè per davant de tot, el periodisme consisteix en informar, i no el fet de voler vendre més que els altres.

Vull finalitzar aquest post amb una frase molt il·lustrativa que va dir el periodista i director adjunt del Mundo Deportivo, Miguel Rico, en una entrevista per al web Diarios de Fútbol: “Hoy vende más un tenedor del Barça que una noticia”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: